tiistai 27. tammikuuta 2015

Työviikko takana

Tänään saatiin wifi kämpille! Eli saatan jopa pystyä päivittelemään tietoja vähän useammin.        
Päivän espanja: No entiendo: En ymmärrä, (yleisin käyttämäni lause...)        First world problem: Suihkusta tulee vain kylmää vettä                 Ylläri: huomasin vasta nyt että meidän takapihalla on kana


Eilen käynnistyi toinen työviikko ja aikataulu on aika rento:

Ma: klo. 16 tapaaminen, jossa puhutaan tulevasta viikosta.
Ti: 9-11 ja 15-17 töitä Mercado Modelolla
Ke: 9-11 töitä Modelolla ja 15-17 ollaan mukana kun lapset pääsee pelaamaan lentopalloa
To: 9-11 ja 15-17 töitä Modelolla
Pe: Joka sama kuin keskiviikko tai erityis ohjelmaa. Viimeviikolla museo, tällä viikolla uimaan.

Kauhea pitkät  mun työpäivät ei siis ole. Töiden välissä olen useimmiten tullut takaisin kämpille, syömään lounasta ja rentoutumaan. Tai olen saattanut jäädä kaupungille kävelemään ja tutkimaan paikkoja. Työmatka on liian pitkä kävellä, joten käytän paikallista julkistaliikennettä eli colectivoja, jotka ovat siis aivan kuin normaaleja takseja, mutta ottavat kyytiin niin paljon ihmisiä kuin mahtuu, niitä menee koko ajan, matka maksaa yhden solen (vajaa 30senttiä) ja ne ajavat tiettyjä reittejä. Matka kestää sellaiset 5min jonka jälkeen kävelen toiset 5min.

Näitä marketteja missä oon töissä on neljä kappaletta, ja aikuisia jotka pyörittävät tätä hommaa on viisi kappaletta. Lisäksi on sitten meitä vapaaehtoisia. Minä olen siis töissä Mercado Modelolla, tanskalaisen Annen kanssa. Kaikki lapset ja nuoret aina 16v asti ovat tervetulleita, mutta suurin osa lapsista on n, 7-14 vuotiaita. Lasten vanhemmat, ja usein myös lapset, tekevät siis töitä marketilla ja me yritämme tarjota lapsille muuta tekemistä, kuten leikkejä, pelejä ja opetusta. Luokkahuone, joka meillä on käytössä on säälittävän pieni ja varsinkin jos lapsia tulee enemmän erittäin ahdas. Lapsien lukumäärä vaihtelee aina parista pariinkymmeneen ja usein aamuisin ja iltapäivisin on eri lapset.

Tällä hetkellä on menossa kesäloma joten meidän toiminta on hieman erilaista kuin normaalisti, tai ainakin niin mulle on kerrottu, sillä olen täällä vain juuri tuon kesäloman ajan. Koulun aikaan meidän tehtävämme on varsinkin auttaa lapsia läksyissä. Suurin ongelma mitä minulla on on kielen kanssa, lapset esittävät hirveästi kysymyksiä enkä osaa vastata niihin kun en edes ymmärrä kysymystä. Tämä vaikuttaa myös tietenkin siihen että osaisin auttaa opiskeluissa. Anne puhuu kuitenkin hyvää espanjaa ja vastailee vaikeampiin asioihin tässä kun minä vielä opin kuinka homma toimii. Tähän mennessä olen pääasiassa joko pelannut lasten kanssa unoa tai sitten piirtänyt lapsille kuvia joita värittää.


 Tässä mun mestariteoksia valmiina väritettäväksi,
piirretty joka unokortteja
 tai palapelejä mallina käyttäen.



Viime perjantaina käytiin museossa yhdessä kaikkien markettien lasten kanssa. Kauheasti en mitään kyllä nähnyt kun koko ajan käsissä roikkui kaksi tai kolme muksua.

Monet vanhemmista lapsista joutuvat vahtimaan myös samalla nuorempia sisaruksiaan ja tänäänkin eräs 8vuotias tuli luokkaan sylivauvva mukana. Suostuin pitämään lasta sylissäni että tyttö saisi itse hieman pelata, ja kaikki voivat nyt kuvitella tämän tilanteen päässään kun minä yritän pitää vauvvaa sylissäni :D Kaikkein söpöintä on ehkä se että kaikki lapset kutsuu mua vielä professoraksi, eli opettajaksi, vaikka emmä kyllä mitään oikein osaakkaan opettaa. :D

    

3 kommenttia:

  1. Kuulostaa ihanalta :D Eiköhän se kielikin siitä pikku hiljaa ala tulla tutuksi!

    VastaaPoista
  2. Kiva blogi sulla :3! Löysin tän sattumalta tuolta maailmanvaihto.fi:n sivuilta ja jonki aikaa meni ku selasin kaikki blogitekstit. Mielenkiintosta juttua..:)
    -innokas lukija

    VastaaPoista